М. Тодоровић, у близини цркве Св. Ахилија |
Над рукописом збирке песама Мирослава
Димитријевића Златно доба
___________________
Синтагма Златно
доба бремените симболике и семантике
насловљава песничку збирку чија лирика је дестилисана
до најчистије суштине. У четири циклуса
Наглавачке и наопачке, Душе С Христом се верише, Мречка народ и Песме без глагола веран уклетости
певања песник претаче у сликовиту поезију виђење света, живoта, трајања и постојања, па и саме
поезије. Знане истине песник умствено
надопуњује сопственим песничким дахом, и духом, симболичке и метафоричке
ознаке изражава стиховима есенцијалне
садржајности. „Наглавачке и наопачке“ указује на вековите теме чији фон је људска, земаљска, судбина, а „Истина је као игла четинара /
вечно без конца шије и опара“. Метафизичка усудност је у свему, она струји кроз ову поезију, а
песник својим гласом из гласа мнозине
древно устројство живота казује
стиховима кроз
чије изговорене речи и неизговорљиво омогућује расчитавање садржајних слојева и асоцијативних призива. Да ли је „Наглавачке и наопачке“ стварна слика, призор у којем се налазимо, и коју песник кроз визуру Златног доба види, или је стварна она друга која је песника подстакла да кроз ауторефлексивно промишљање одгонетне реалност виђеног. И живљеног. О томе и прича Чуанг Цуа (4 века пре Христа) коју асоцијација песниковог наслова призива:
чије изговорене речи и неизговорљиво омогућује расчитавање садржајних слојева и асоцијативних призива. Да ли је „Наглавачке и наопачке“ стварна слика, призор у којем се налазимо, и коју песник кроз визуру Златног доба види, или је стварна она друга која је песника подстакла да кроз ауторефлексивно промишљање одгонетне реалност виђеног. И живљеног. О томе и прича Чуанг Цуа (4 века пре Христа) коју асоцијација песниковог наслова призива:
„Како могу знати да ли се мртви можда не кају
што су се некада грчевито држали живота ? Они који сањају о јади и тузи буде се
да суделују у лову. Док сањају не знају да сањају. Неки ће чак тумачити и сам
сан који сањају. А тек кад се пробуде виде да је то био сан. Будале мисле да су
сада будне и уображавају да знају да ли су прави принчеви или сељаци. Конфучије
и ти, обојица сте снови, а ја, који вам кажем да сте снови – ни ја сâм нисам ништа друго него сан.
Један пут
сам ја, Чуанг Цу, сањао да сам лептир, да лепршам тамо-амо онако као што то
чине лептири, у машти био сам свестан само тога да сам лептир, а пошто сам
несвестан своје људске индивидуалности. Изненада се пробудих и ево где лежим
поново као ја. И сада више не знам да ли сам ја човек који је сањао да је био
лептир, или сам сада лептир који сања да је човек.“ У песми „Зашто иду у гробље“ песник
стихом „Јер мисли да живи – а снива“ сублимира те вечне запитаности о постојаности које надахњују религију и филозофију кроз времена...
Пева се, резимира, фабулира, у своје певање и мишљење уноси лична
искуства и сазнања са одјецима прошлости. Индивидуални дух
обједињује теме тако да вечита шитања уметности исказује кроз сопствену Реч и
живот. Песме: Цар наглавачке, Царица наопачке...сижејно песнички тематизује теме које симболиком
исказују односе (владара и поданика) са алегоријским дискурсом певања чија
поента указује на бит ових тема. Песникова онеобичења реалних основа (садржаја) песме, на начин,
како је то Ремизов забележио да се реалност
ствара уметношћу доприносе атмосфери
и духу ове поезије. Јер, повезујући данашње слике и давнашње призоре у песми
„Нојева шала“
наративни
токови ће се слити у слојевиту песму, садржајну са речитим алузијама кроз чија
именовања песник оквире иронијски испуњава саркастичним сликама
ововремене митологије. Успостављен је
лук са древним потопом, тематско клатно повезује времена, песник мотри и
твори стихове дубинског континуитета, метафорише и боји бритком сатиром чија универзалност се кроз
ову поезију исказује у пуном сјају и садржају
певања. О томе и песма Будилник:
Низ калдрму док магарац хита
Као сат звоне његова копита
Градом иде жива сахат кула
Одбројава дане до расула
Цела варош разуме ту причу
У коју се све легенде стичу
Крај магарца два носача ходе
Носе самар зоб и аков воде
Међу уши на главу му светлу
Ставили су кресту као петлу:
Па његов ров са ТеВе екрана
Најављује ново светло дана
Склони мудре речи са уснице:
Помислиће да си из луднице
Ради тако као сви што чине:
Скини шешир док магарац мине
Срећном свету у сан не ускачи:
Кад те боли не певај већ – њачи
Тема је
знана, алузија јасна, хуморно и
иронијско испуњава атмосферу песме, у
Димитријевићевим стиховима она носи и обележја овог времена, јер ...ров са ТеВе екрана је више од песничког описа док цела песма предочава поетику личног исказа
у којој се ова тема витализује, и ововремује. С друге стране она је својeврсно наслеђе коју песници својим песничким
духом одржавају.... Смислено песник Мирослав Димитријевић знане теме допуњује
личном филозофијом и садржајима које у опеваном исказују и осмишњавају дубље и
универзалније поруке. А те поруке изражава стиховима, резимирајућим поентама, у
којима је песниково певање и порука златног
доба сумирано у васколикости завршне песме Епитаф:
Гробна
трава
Гробно
цвеће
И епитаф
Покојника:
„Од
живога
Људског
тела
Нигде
лепшег
Споменика“
Мирослав Тодоровић
Нема коментара:
Постави коментар